יתרונות וחסרונות של כונן SSD מול הדיסק הקשיח (HDD)

פורסם על ידי

בקטגוריה

כונן SSD או בשמו על פי האקדמיה ללשון, כונן שבבי, הוא אמצעי אחסון בדומה לדיסק הקשיח (HDD) אך עם הבדל מהותי שאין בו חלקים נעים. במקום פלטה מגנטית מכנית שמסתובבת עם ראש הקורא או ממגנט נקודה על גביה, כונן ה-SSD פועל בדומה לכונן ה-DOK שאנו מכירים. מכיוון שאין בו חלקים נעים הוא שקט, לא מתחמם והכי חשוב, מהיר!

בהמשך לפוסט הקודם שלי בבלוג על מעבדי אינטל, פוסט זה יעסוק בכונני ה-SSD שהתחילו להיות נפוצים במחשבים הנמכרים כיום.

ביצועים גבוהים

מכיוון שלכונן SSD אין חלקים נעים בתוכו, הוא מסוגל לקרוא ולכתוב מידע במהירות גבוהה בהרבה מהדיסק הקשיח. הדבר יורגש במיוחד בהפעלה של המחשב ובפתיחה של יישומים ותוכנות ובעצם כל פעולת גישה אל הזיכרון בכונן תהיה מיידית, בעוד בדיסק הקשיח הדבר תלוי בתזוזת ראש הקריאה וסיבוב פלטת המתכת.

עם כונן SSD זמן הפעלת המחשב יקוצר לפחות מדקה ואף מספר שניות בהתאם לתוכניות ולחומרה שברשותכם. בזמן פתיחה של מסמך וורד או דפדפן הוא צפוי להפתח מיידית או הרבה יותר מהר מפתיחתו בדיסק הקשיח.

עלות כונני SSD

כונן SSD עולה הרבה יותר מאשר דיסק קשיח, במיוחד אם מדובר במחשב נייד שהכונן מגיע מותקן מהיצרן. בגלל העלות הגבוהה כונני ה-SSD לא נפוצים בנפחים גדולים, הנפח המירבי הנפוץ כיום הוא 512GB אך רוב המשתמשים יבחרו בכונן 128GB או 256GB בגלל העלות הגבוהה, כוננים בנפח אלו אמורים להספיק לרוב המשתמשים עבור מערכת ההפעלה, תוכנות נלוות וקבצים נוספים. למי שלא מספיק שטח האחסון ומאחסן הרבה קבצי וידאו, סרטים ומשחקים, ניתן לשמור חלק מהקבצים על גבי כונן חיצוני או אף להשתמש בשירותי אחסון בענן כגון דרופבוקס.

שילוב יחד עם דיסק קשיח

מכיוון שעלות כונן SSD היא גבוהה ושטח האחסון הוא מופחת בהשוואה לזה שמציע הדיסק הקשיח, נוהגים לשלב ביניהם כאשר כונן ה-SSD משמש את קבצי מערכת ההפעלה והתוכנות והדיסק הקשיח את אחסון הקבצים עצמם. קחו בחשבון שרנדור או עבודה עם שמירה ישירה אל הדיסק הקשיח תפחית את היעילות של השילוב בין השניהם.

צריכת חשמל נמוכה

מכיוון שאין בכונני SSD חלקים נעים ואין צורך באנרגיה כדי להניע חלק כלשהוא הם גם חסכוניים יותר בחשמל, כ-30% פחות מאשר דיסקים קשיחים. אולי במחשבים נייחים הנתון לא משנה לרוב המשתמשים אך במחשב נייד לצריכת חשמל נמוכה יש חשיבות גדולה לזמן הסוללה.

עמידות לזעזועים

יתרון נוסף לכונן SSD הוא עמידות לזעזועים. אם תזיזו כונן קשיח בזמן פעולותו יש סיכוי שתוכלו לגרום לכשל ואף לאיבוד המידע בו לצמיתות. בזמן קריאה או כתיבה בדיסק הקשיח, ראש הקריאה זז יחד עם פלטת המתכת המסתובבת במהירות גבוהה, כל תזוזה עלולה להביא לראש הדיסק לגעת בפלטה ושריטה ולוא הקטנה ביותר עלולה להביא לאיבוד המידע שנכתב בו. היתרון הזה במיוחד עוזר במחשבים ניידים שאותם אנו נוהגים לשאת וכונן SSD יוכל להקנות להם את העמידות לתזוזה, דבר אותו לא מציע הדיסק הקשיח.

שקט מוחלט

אתם מכירים את הרעש המציק ולחדי האוזן אף מחריש של הדיסקים הקשיחים. גם אם רכשתם כונן חדש, תשמעו שהוא מפיק רעש וזאת מכיוון שיש בו חלקים נעים. הרעש צפוי להחמיר ככל שנעשה שימוש בכונן. כונן SSD הוא שקט לחלוטין, לא תשמעו ממנו כלום.

אמינות

כונני SSD הם יחסית חדשים בשוק ואין איתם ניסיון ממשי לטווח הארוך כפי שעם הדיסקים הקשיחים. לדיסקים הקשיחים ישנם שחיקה ובלאי בהתאם לשימוש אך לרוב דיסק קשיח עם שימוש יומי אמור להחזיק מספר שנים. אך כמובן אין נוסחה לזה, היו לי דיסקים קשיחים שהחזיקו גם עשור. זה תלוי בגורמים רבים ביניהם אופי השימוש, טמפרטורה וכו'.

בכונני SSD קיימת שחיקה של תאי האחסון במשך כל פעולת כתיבה וקריאה של הכונן. כך שהכונן עצמו למעשה סופר את זמנו מרגע הפעלתו. ככל ששטח האחסון גדול יותר בכונן כך יש בו יותר תאי אחסון, כך שכוננים עם נפח גדול יותר אמורים להיות אמינים יותר ולהחזיק זמן רב מכונן בעל נפח קטן. אל דאגה, על פי החישוב נראה שכונן SSD ממוצע אמור בפועל להחזיק יותר מ-5 שנים.

שחזור

בדיסקים הקשיחים קיימים הרבה חברות שיכולות לשחזר את המידע במקרה של כשל של הדיסק ואם לא עשיתם בו שימוש ברגע הכשל, ישנו סיכוי רב לשחזור המידע הקיים. המידע נשמר בדיסק הקשיח על גבי פלטת מתכנת מגנטית כך שגם במקרה של כשל הבקר, עדיין המידע שמור פיזית על גבי הפלטה. בכונן SSD, אין כך הדבר, ובמקרה של כשל עלות השחזור תהיה יקרה בהרבה ואף קשה מאוד מכיוון שלא הרבה חברות כיום מציעות שירותי שחזור ל-SSD.

eMMC הוא לא SSD

בחנויות השונות הבחנתי כי נמכרים מחשבים ניידים זולים, לרוב קטנים, עם כוננים בנפחים קטנים של 32GB, 64GB ואף 128GB ו-256GB. למרות שהם מוצגים ככונני SSD, לא מדובר בכוננים מסוג זה אלא מסוג eMMC. מה שהפליא אותי שגם על אריזת היצרן כתוב SSD שזו בהחלט הטעייה של הצרכן ומדובר על מחשבים עם המותגים הנמכרים ביותר בשוק המחשבים הניידים. כוננים מסוג eMMC הם דומים לדיסק און קי שאנו מכירים אך מהירותם פחותה בהרבה יותר מכונני SSD. אז לידיעתכם.

סוגים של כונן SSD

רוב כונני SSD פועלים על חיבור SATA שנותנים קצב העברה של עד ל-550MB בשניה לעומת זאת כונני SSD עם חיבור מסוג PCIe-NVMe יאפשרו לכונן להגיע לקצב העברה מירבי של 985MB בשניה, קצב העברה מהיר במיוחד.

לסיכום

כמו בכל דבר אחר כשיש יתרונות, ישנם גם חסרונות. החסרון המשמעותי לרוב המשתמשים בכונני ה-SSD הוא המחיר הגבוה לעומת הדיסקים הקשיחים. אם יש לכם את הכסף לשלם עבורם, אכן מומלץ. אתם לא תצטערו.

אם זאת, למשתמשים להם חשוב המידע על הדיסק וחשוב להם שתהיה אפשרות שחזור זמינה במקרה של כשל, יהיה עדיף להשאר לעבוד עם הדיסק הקשיח.

נכתב על ידי:

יוסי אהרון

יוסי אהרון


2 תגובות על “יתרונות וחסרונות של כונן SSD מול הדיסק הקשיח (HDD)”

  1. היי יוסי,

    ראשית אודה לך על האתר המושקע והיפה, רציתי להתייעץ איתך מה דעתך על מעבדי AMD dual core A6 9200.

    תודה רבה
    רפי.

  2. תכתוב בחסרונות גם על זה שהדיסק מנקה את השטח הפנוי (כדי להגביר מהירות) ובכך בעצם א"א לשחזר נתונים שנמחקו או שהדיסק מחק בטעות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *


דילוג לתוכן