שיפור ביצועים ומהירות הטעינה של אתרי וורדפרס

פורסם על ידי

בקטגוריה

ישנם יתרונות רבים כאשר אתר האינטרנט או הבלוג נטען הרבה יותר מהר במיוחד כשמדובר באתר עסקי או מסחרי, כל עיכוב בזמן טעינת האתר יכול לגרום לאיבוד לקוחות, הם פשוט יעברו לבדוק באתר האינטרנט של המתחרים במיוחד שמדובר במוצרים או שירותים נפוצים. כמה סיבות עיקריות שתרצו לשפר את מהירות הטעינה של אתרכם:

  • מהירות טעינה מהירה יותר תגרום לכם לשפר את אחוז ההמרה
  • גוגל מייחסת חשיבות רבה כעת למהירות הטעינה של האתר (במיוחד לאחר העדכון האחרון)
  • אתר מהיר יותר יצור חווית גלישה טובה יותר עבור המבקרים שלכם
  • למהירות הטעינה יש השפעה מוכחת על הרווחים שמייצר האתר

מדוע אתר הוורדפרס נהפך לאיטי יותר במשך הזמן?

ישנם לא מעט גורמים שיכולים להשפיע על מהירות הטעינה של אתר וורדפרס החל מרמת השרת והחומרה בו ועד תבנית העיצוב והתוספים המופעלים. אופטימיזציה של אתר וורדפרס כולל גורמים רבים ולהגיע לתוצאה המיטבית נדרש לא מעט ידע וניסיון בנושא אך אוכל לתת לכם מספר טיפים בסיסיים שיעזרו לתת לכם בסיס לשיפור המהירות באתר הוורדפרס שלכם.

בחרו באחסון מהיר עם זמינות גבוהה

הבסיס לכל אתר הוא שרת האחסון בו הוא מאוחסן לכן חשוב מאוד לבחור חברת אחסון המציעה זמינות גבוהה ושרתים הכוללים חומרה ותוכנה מעודכנים. כתבתי בעבר פוסט עם שירותי אחסון מומלצים לוורדפרס בו ישנם שירותי אחסון שנועדו במיוחד עבור וורדפרס. ברוב המקרים לא מומלץ לבחור באחסון שיתופי אלא בשרת ייעודי או VPS שייתנו לכם ביצועים טובים בהרבה.

תחזוקה ואופטימיזציה של האתר

בחירה של שירות אחסון טוב לא יספיק עבור קבלת מיטב הביצועים שאפשר להפיק מוורדפרס ונדרשים לא מעט משימות על מנת להביא לשיפור בביצועי האתר. גם לאחר שעושים אופטימיזציה לאתר, חשוב מאוד להמשיך לתחזק אותו כדי לשמור על רמת הביצועים שהושגה.

השתמשו בתוסף מטמון לטעינה מהירה

תוספי מטמון (Cache) נועדו ליצור קבצים סטטיים לעמודים ולמידע שנועד להשלח בתכיפות עבור המשתמש ובכך לחסוך את זמן יצירתם בעת שגולש מבקר בעמוד או באתר. אחד התוספים הפופולריים הוא W3 Total Cache עם מעל מיליון התקנות ומעבר למטמון העמודים הוא מאפשר גם לקבוע את הזמן בו הדפדפן ישמור על קבצים זמניים ובך לחסוך זמן טעינה בכל ביקור. לפעמים יש עם התוסף בעיות תאימות עם תוספים אחרים ועם ערכות עיצוב לכן חשוב לדעת אילו אפשרויות מפעילים ולבצע גיבוי לפני הפעלתו.

אלטרנטיבה נוספת הוא התוסף WP Super Cache שגם לו מעל למיליון התקנות פעילות. התוסף יוצר קבצים סטטיים של HTML עבור פוסטים ועמודים למשתמשים שאינם רשומים או מחוברים למערכת ובכך חוסך את זמן טעינת התוכן ממסד הנתונים ומשפר את מהירות הטעינה של האתר.

הסירו תוספים לא נחוצים

מומלץ מאוד להסיר תוספים שהם לא נחוצים ולא להגיע למצב בו מותקנים תוספים רבים באתר, כל התקנה של תוסף לוקחת משאבים וגורמת לטעינה איטית יותר של האתר כולו. כמו כן, כל התוספים שכבר לא מועדכנים ויכולים לפגוע באבטחת האתר ולא רק בביצועיו.

שירותי CDN לא מומלצים עבור אתרים ישראליים

מומחי וורדפרס ברחבי העולם ממליצים לעשות שימוש בCDN לשיפור מהירות הטעינה של האתר אך עבור אתרים ישראלים זה יכול לעשות את הפעולה ההפוכה ואף לגרום להאטה של האתר. אם רוב קהל היעד של האתר הוא עבור גולשים מישראל אמליץ שמיקום השרתים יהיה בישראל ולא לעשות שימוש בשירותי CDN. לעומת זאת, אם ישנו קהל יעד בינלאומי אפשר לשקול להשתמש בשירות CDN אך כל מקרה לגופו וזה כמובן תלוי בשירות הספציפי ולפיזור השרתים שלו.

הקטינו את גודל קבצי התמונות, CSS ו-JS

אחד מהמשימות הראשונות הוא להקטין את גודל הקבצים שנטענים בזמן עליית העמוד והם כוללים קבצי תמונות, קבצי CSS ו-JS. ניתן לדחוס את התמונות בעזרת שירותים או תוכנות שונות המציעות זו אף ללא איבוד משמעותי באיכות שלהם. בחרו רזולוציה ממוצעת ולעולם אל תטמיעו תמונות ברזולוציה מלאה בקבצים כאשר בפועל התמונה המוצגת היא קטנה בהרבה באתר. התוסף WP Smush.it מאפשר לדחוס את התמונות שהועלו אל האתר בצורה אוטומטית.

לגבי דחיסת קבצי CSS ו-JS, ישנם לא מעט תוספים ושירותים שמאפשרים לדחוס ולצמצם את גודל הקבצים. גם התוסף W3 Total Cache מאפשר זאת אך מניסיון איתו הוא יכול לצור בעיות עם תוספים ותבניות.

כמו כן, מומלץ מאוד להפעיל דחיסת GZIP בשרת שמקטינה את גודל הקבצים שנטענים בכ-50% פחות מגודלם המקורי.

טעינת קבצי JS מראש העמוד אל תחתית העמוד

כברירת מחדל כל קבצי ה-JS נטענים בראש העמוד, דבר היוצר עיכוב ומעט את הטעינה. מומלץ מאוד להעביר את כל קבצי JS אל תחתית העמוד. תוכלו לעשות זאת בקלות באמצעות התוסף WPtimize שפתחתי ושחררתי לאחרונה למאגר הפלאגינים של וורדפרס. באמצעות הפעלת אפשרות בודדת תוכלו לראות שיפור גדול במדד טעינת העמוד של האתר. מומלץ גם לסמן את האפשרות להסיר מחרוזת מהקבצים.

ניקוי קוד ה-Header

וורדפרס מוסיף תגיות לא נחוצות לראש העמוד שמומלץ להסיר ולנקות. גם כאן התוסף החינמי WPtimize מאפשר לעשות זאת בקלות ופשטות, רק לסמן את התגיות שברצונכם לנקות והתוסף יעשה את העבודה.

אופטימיזציה למסד הנתונים

עם הזמן מסד הנתונים צובר מידע לא נחוץ והגישה לנתונים נהפכת לאיטית יותר. מומלץ לבצע אופטימיזציה לבסיס הנתונים של האתר ולהסיר נתונים שלא נחוצים בו. תתפלאו כמה ניתן לצמצם ולהסיר נתונים לא נחוצים במסד נתונים של אתר פעיל בן כמה שנים.

נכתב על ידי:

יוסי אהרון

יוסי אהרון


תגובה אחת על “שיפור ביצועים ומהירות הטעינה של אתרי וורדפרס”

  1. מאמר מצוין תודה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *


דילוג לתוכן