האם לבחור בלוח אם וזכרונות DDR4 או DDR5? ההבדלים בביצועים וכדאיות הרכישה

פורסם על ידי

בקטגוריה

לאחר שאינטל השיקה את דור ה-12 של סדרת מעבדי ה-Core שלה עם תמיכה ראשונית ב-DDR5, עולה השאלה למשתמשים רבים, האם כדאי לבחור ב-DDR5 עבור לוח האם והזכרונות במחשב החדש? בפוסט זה אסקור את ההבדלים ביניהם ומהי הכדאיות ברכישה.

לאחר שמשתמשים המתינו ל-DDR5 הסתבר שמחירי כרטיסי זכרונות ה-RAM יקרים פי 3 מזה של קודמם DDR4. מעבר לשיקול הכספי היה אמור להיות שיפור משמעותי בביצועים אך בפועל לא כך הדבר, לפחות לא בשלב זה.

הבשורה הטובה היא שסדרת מעבדי דור ה-12 של אינטל עדיין תומכת ב-DDR4. בפוסט זה אסקור את ההבדלים בין שניהם ונראה אם אכן שווה להשקיע כסף ב-DDR5 או להסתפק ב-DDR4 הקודם.

השיפורים של DDR5 לעומת DDR4

הדור החדש של DDR מביא איתו ביצועים משופרים, מהירויות קריאה גבוהות מהדור הקודם וגם שיפור משמעותי בצריכת החשמל.

בדיוק כמו בדורות הקודמים במעבר מ-DDR3 ל-DDR4, לקח זמן למשתמשים זמן להסתגל לכך עד שהזיכרונות החדשים נהפכו לפופולאריים והדחיקו בהדרגה את הדור הקודם אבל תמיד יש את הצרכנים להם יש את התקציב ורוצים את הטכנולוגיה העדכנית ביותר גם אם היא יקרה בהרבה יותר.

בין השיפורים שנעשו ב-DDR5 לעומת DDR4 הם:

  • שיפור במהירות ובביצועים: ב-DDR5 המהירות המינימלית היא 4800Mhz ובהמשך המהירות המינימלית צפויה לרדת ל-6400Mhz. לעומת זאת, ב-DDR4 המהירות המינימלית היא 2133Mhz.
  • DDR5 מציע שיפור משמעותי בצריכת האנרגיה כאשר כרטיסי הזכרונות עובדים על מתח של 1.1V לעומת DDR4 בו המתח הוא 1.2V. זאת אומרת שיש שיפור של כ-20% בצריכת האנרגיה.
  • זכרונות ה-DDR5 כוללים את טכנולוגיית ECC במעגל שלהם המאפשר לזהות ולתקן שגיאות לעומת DDR4 בו רוב הדגמים הם NON-ECC ולא כוללים זאת.

הביצועים של DDR4 בפועל לעומת DDR4

על הנייר נשמע ש-DDR5 מציע שיפור משמעותי לעומת DDR4 אך בואו ונראה את הביצועים בפועל והאם אכן כך הדבר.

ממבחנים אליהם נחשפתי, ההבדל בביצועים ש-DDR5-4800 ל-DDR4-3600 הוא מינורי ולא כל כך משמעותי. אבל אם נשווה את DDR4-3600 אל DDR5-6400 אז בהחלט יהיה פער משמעותי בין השניים.

השיפור המשמעותי בביצועים יראה בפועל עבור תוכנות עבודה כבדות במיוחד ולא עבור גיימרים בשלב זה. גם עבור שיפור של 5% בביצועים, לא יהיה הגיוני לשלם יותר מ-100% במחיר. אלא אם כן יש לכם כסף מיותר ולא יהיה אכפת לכם לעשות זאת.

הבעיה היא שכרגע זכרונות ה-DDR5 מאוד יקרים ולא זמינים כמו זכרונות של הדור הקודם. לדוגמה, זוג זכרונות DDR5 של 16GB במהירות 6000MHz עולה כיום בישראל כ-1,800 ש"ח לעומת זוג זכרונות 16GB של DDR4 במהירות 3600Mhz הזמינים במחיר של כ-700 ש"ח.

אוכל להשוות את המצב אל הדור 5G בסלולרי אל דור ה-4G, בה אכן יש שיפור במהירות אבל בפועל לא מנוצלת כפי שתוכננה. גם אם יש לכם מכשיר סלולרי תואם, אתם עדיין מסתמכים על זמינות התשתית כדי להנות ממנה.

זכרונות ה-DDR5 המוצעים בשוק כעת מגיעים עם Latency של 80s ל-90s לעומת DDR4 בו העכבה עומדת על כ-70s. אני בטוח שבהמשך יושקו דגמי זיכרונות DDR5 עם עכבה נמוכה יותר.

הטכנולוגיה עדיין חדשה וייקח זמן של לפחות כשנתיים עד שנראה כרטיסי זיכרון DDR5 הנותנים שיפור משמעותי בביצועים.

האם המחיר הגבוה מצדיק מעבר ל-DDR5? או שכדאי לבחור ב-DDR4?

המעבר ל-DDR5 לא מביא איתו שיפור משמעותי בביצועים בפועל, לא כזה שמצדיק את המחיר היקר והמכופל לכן אמליץ לבחור בשלב זה בזכרונות DDR4 יחד עם לוח DDR4 תואם.

שימו לב שלוחות DDR5 תומכים אך ורק בזכרונות מסוג DDR5 וכך גם לגבי לוחות DDR4 אשר לא תומכים ב-DDR5. לכן, גם אם תשקיעו בלוח אם DDR5 עם זכרונות תואמים זו תהיה רק הכנה עתידית בו ככל הנראה תרצו לשדרג לסט זכרונות DDR5 מהירים יותר שצפויים לצאת.

מבחינת הבדלי המחירים של לוחות האם, לא נראה שיש הפרש משמעותי ואף לוחות דגמים מסוימים של לוחות אם DDR5 זולים יותר מ-DDR4. הבעיה כעת היא בזמינות כרטיסי הזיכרון ומחיריהם הגבוהים.

עבור השוואה, ניקח את לוח האם GIGABYTE Z690 UD DDR5 שעולה 960 ש"ח לעומת דגם מקביל לחלוטין GIGABYTE Z690 UD DDR4 שעולה 930 ש"ח. יש הפרש של 30 ש"ח בלבד ולמעבד כבר יש תמיכה בדור החדש אבל התוספת ניכרת בסט הזכרונות.

חברת אסוס (Asus) הכריזה לאחרונה שהיא עובדת על מתאם שיאפשר להשתמש בזכרונות DDR4 על לוח אם שהוא DDR5 אבל אני מאמין שזה יקח זמן, אם בכלל, עד שהדבר יצא לשוק ועד שיהיה זמין בישראל.

זה רק עניין של זמן עד ש-DDR5 יחליף את DDR4, ניתן לשער כי סדרת דגמי המעבדים הבאה של אינטל לא תכלול תמיכה ב-DDR4. אבל לפי דעתי האישית זה עדיין לא הזמן ומבחינת הכדאיות והתמורה הכספית אמליץ לבחור ב-DDR4.

נכתב על ידי:

יוסי אהרון

יוסי אהרון


תגובה אחת על “האם לבחור בלוח אם וזכרונות DDR4 או DDR5? ההבדלים בביצועים וכדאיות הרכישה”

  1. תמונת פרופיל של יוסי גבזה
    יוסי גבזה

    שלום יוסי,
    תודה על המידע. כמה שאלות:
    אני קורא את הכתבה במרץ 2023. האם ההמלצות האלו תקפות היום? (יש שיפורים ב DDR5?)
    האם יש הבדלים/יתרונות בסט זכרונות לעומת שני כרטיסים בודדים?
    בסקירה שעשית על מעבדי דור 12 של אינטל, אתה טוען שמעבד גרפי מובנה משפיע על ביצועים בעריכת וידאו בתוכנות מסויימות בהן המעבד המובנה לוקח חלק. אם תוכל בבקשה להרחיב בנושא ובאילו תוכנות עריכה מדובר? זה כולל את פרמייר?
    הרבה תודה מראש.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *


דילוג לתוכן