כיצד לשמור על אורך חיי כונן ה-SSD שלכם

פורסם על ידי

בקטגוריה

בפוסט זה אסקור כיצד תוכלו לשמור ולהאריך את אורך חיי כונן ה-SSD שלכם. בניגוד לדיסק הקשיח, כונן SSD אינו כולל חלקים נעים שזה אחד היתרונות הגדולים שלו, הוא לא רגיש לתזוזה והסיכוי לכשל פיזי הוא פחות בהרבה מזה של דיסקים קשיחים אך בכוננים אלא קיימת שחיקה במחזוריות של כתיבת ומחיקת תאים.

אופן הכתיבה בכונני SSD מול הדיסקים הקשיחים

בעוד שדיסקים קשיחים מכילים פלטה מסתובבת וראש קריאה וכתיבה שקובע ערך על הפלטה של 0 או 1 כדי לשמור מידע בשיטה הבינארית. בדיסקים הקשיחים ראש הקריאה והכתיבה יכול למגנט את הנקודה בפלטה ולדרוס ישירות את המידע שנמחק, אין צורך בפעולת מחיקה.

בכתיבה בכונן SSD הפעולה מבוצעת באופן שונה. אין בכונני SSD פלטה וראש קריאה אלא תאי זיכרון פלאש בהם ניתן להסיר או להכניס מידע. כדי להכניס מידע אל תא חדש יש צורך במחיקת המידע הקיים בתא משמע אין אפשרות לשכתב מידע לתא מלא. כל פעולת מחיקת והכנסה של מידע שוחקת את התאים עד שבסופו של דברים הם נהפכים ללא שמישים. תדמיינו את הכונן כאל מוח שבכל יום מתים בו תאים אך גם לא מתחדשים, כך שמספר התאים מוגבל בהתאם לגודלו של הכונן.

ככל שהכונן גדול יותר כך גם אורך חייו

ככל שברשותכם כונן בעל נפח גדול יותר כך גם יהיו מספר התאים, מחזורי הכתיבה ואורך חיים ארוך יותר. לדוגמה, כונן SSD בעל נפח 128GB יהיה בעל מספר תאים קטן יותר, מחזורי כתיבה נמוכים יותר וכך יזכה לבלאי גבוהה יותר. לעומת זאת כונן SSD בעל נפח של 512GB יהיה בעל יותר תאים ואורך חיים גדול בהשוואה לכונן קטן יותר. כמובן שבשני המקרים זה עדיין תלוי באופן השימוש בכונן והעברת קבצים גדולים באופן תכוף תשחק את תאי הכונן וכך גם תוריד את אורך חייו.

טכנלוגית Wear Leveling

טכנלוגיית Wear Leveling נועדה לנצל את התאים הזמינים בכונן כך שלא יתפספסו תאים שלא נוצלו ויובילו למותו של הכונן בטרם עת. הטכנלוגיה בודקת כי כל התאים אכן מלאים לפני הכנסת מידע אל תאים חדשים ובכך מונעת שחיקה של תאים חדשים שטרם נוצלו.

אז כמה זמן הכונן שלי יחזיק?

כדי לדעת בשערוך כמה כונן SSD יכול להחזיק היצרניות מספקים גודל מידע שניתן לשכתב לכונן לפני שישבוק את חייו. בדרך כלל מדובר בטרה בייטים (TB) שזה אומר שהכונן יכול להחזיק מספר שנים גם בשימוש יום יומי. בעיקרון, אם תכתבו 50GB לכונן ביום הוא אמור להחזיק כ-5 שנים אך כמובן שזה תלוי במספר גורמים ואין לדעת במדויק מתי כל כונן ישבוק חיים. זה יכול לקרות הרבה לפני או הרבה אחרי, בדיוק כמו עם דיסקים קשיחים.

מה ניתן לעשות כדי למנוע את שחיקת התאים בכונן?

פעולות של קריאה ממידע שקיים על הכונן כמו פתיחת מסמכי אופיס, צפייה בסרטים ובתמונות לא שוחקות את התאים או מחזורי הכתיבה של הכונן. לעומת זאת, הורדת והעברת קבצים, עריכה ופעולות שכתוב מסוג זה מגדילות את שחיקת התאים ומחזורי הכתיבה שלהם.

כדי למנוע את שחיקת התאים בכונן חוץ מלמנוע פעולות הורדה או העתקה של קבצים מיותרות, ישנם מספר הגדרות בווינדוס שמומלץ ואף צריך לבצע כאשר אתם משתמשים בכונן SSD.

  • המנעו משימוש בתוכנות לבדיקת ביצועי הכונן. התוכנות משכתבות קבצים גדולים ובכך שוחקות את התאים בכונן ומקטינות את מחזורי הכתיבה שלו.
  • המנעו ממצב הרדמות (Hibernation, לא מדובר במצב שינה) בו המידע שעל גבי הזיכרון נשמר על גבי הכונן ובכך משכתב מידע ושוחק את תאיו.
  • איחוי דיסק היה נפוץ ונחוץ עבור כוננים קשיחים (HDD) אבל עבור SSD הוא מיותר ואף מהווה נזק במידע ויבוצע אך אל דאגה, ווינדוס 10 הגדירה שבכונני SSD לא יבוצע איחוי כברירת מחדל אבל בכל אופן עדיף לבדוק זאת באופן ידני ולוודא שהאפשרות לאיחוי כבויה ולא פעילה.
  • כיבוי תכונת Superfetch שנועדה לצור מעין קובץ מטמון על גבי הכונן ונועד לשיפור ביצועי ה-RAM, עם כונני SSD הדבר פחות מומלץ אם רוצים למנוע פעולות שכתוב ויש לכם מספיק זיכרון RAM פנוי אז מומלץ לכבות את התכונה.

בסופו של דבר לכל מוצר יש שחיקה במיוחד למוצר חשמלי, אין דבר שמחזיק לעד אבל כללים אלו יאפשרו לכם להאריך את החיים של כונן ה-SSD במיוחד אם השקעתם לא מעט כסף בכונן מהיר בעל נפח גבוה.

נכתב על ידי:

יוסי אהרון

יוסי אהרון


תגובה אחת על “כיצד לשמור על אורך חיי כונן ה-SSD שלכם”

  1. הי יוסי יש לך ידע רחב מאוד בתחום,תודה שאתה חולק אותו איתנו
    רציתי לשאול אותך האם אפשרי לעשות RAID עם שני כונני SSD כאשר האחד הוא עם חיבור סאטה 3 והשני בM.2
    ושאלה שניה תוכל לומר בכמה מילים מה היא פקודת הטרים למה היא כלכך חיונית

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *


דילוג לתוכן