המדריך להקמת אולפן ביתי ובחירת הציוד המתאים – חלק 1

פורסם על ידי

בקטגוריה

בעבר כדי להקליט באולפן הקלטות היה צריך לשלם הון תועפות ולא הייתה אלטרנטיבה ראויה אבל כיום זה השתנה.

ציוד ההקלטה נעשה זול יותר וגם מוקטן מבעבר כך שהוא זמין וניתן לרכישה על ידי יותר אנשים. כמובן שכמו בכל דבר על איכות צריך לשלם וזה שאלה של כסף עד כמה תרצו להשקיע בציוד ואני אישית ממליץ מאוד להשקיע בציוד איכותי.

אם אתם בכל זאת מתעקשים לקנות ציוד זול אתם תתחרטו על כך בהמשך ואז בכל זאת תצטרכו לעבור לציוד איכותי יותר. כך שבחירה נכונה תוביל אתכם לקנות ציוד שילווה אתכם זמן רב.

בפוסט זה כחלק מסדרת הפוסטים הבאה שלי, אכתוב ואסביר על הקמת אולפן ביתי בו אסקור כל רכיב ואתן המלצות בבחירה וברכישה עם שיקולים שונים על פי הדרישות שלכם. המדריך יעסוק בציוד הנדרש עבור האולפן ולא בבידוד ואקוסטיקה של החדר.

איזה ציוד נדרש כדי להקים אולפן הקלטות ביתי?

  • מחשב
  • כרטיס קול
  • תוכנות (קיובייס, אבלטון, פרוטולס)
  • מוניטורים אולפניים
  • מיקרופון דינמי
  • מיקרופון קונדנסר ופופ פילטר
  • מקלדת שליטה (Midi)
  • אוזניות איכותיות

בפוסט זה (ובסדרת הפוסטים הבאה שלי) אסקור כל אחד מהפריטים שהזכרתי.

המחשב

המחשב הוא ציוד העבודה הבסיסי ביותר ואף החשוב ביותר באולפן שלנו. ככל העיבוד בזמן ההקלטה יבוצעו באמצעות המעבד של המחשב והשמירה (או הקריאה) תתבצע מכונן האחסון שיכול להיות דיסק קשיח או כונן SSD. השאלה העיקרית תהיה, איזה מחשב יתאים לאולפן הביתי שלנו?

ובכן זה תלוי במספר גורמים בהם התקציב שלכם, הביצועים להם אתם מצפים או צריכים ונוחות מבחינת ניידות (אם יש צורך בכך).

האם עדיף לבחור במחשב נייד או נייח עבור אולפן ההקלטות הביתי?

בעבר השאלה הייתה חד משמעית והבחירה הייתה במחשב נייח אבל כיום זה השתנה ומחשבים ניידים הם עוצמתיים מספיק כדי לספק את הביצועים הדרושים עבור תוכנות ההקלטה וממשק כרטיס הקול שיתחבר אל המחשב.

אבל עדיין, יש כמה יתרונות משמעותיים למחשבים נייחים יהיו יותר טובים לעבודה באולפן מכיוון שיש להם יותר חיבורים (USB, FireWire), יותר כוח עיבוד, ניתן להוסיף זיכרון RAM ולשדרג בהם רכיבים אם צריך וכו'. ניתן גם לבודד את מארז המחשב ואף להפריד לחלוטין מהמסך והמקלדת לבידוד רעש ושקט מוחלט.

החסרון היחיד והמשמעותי של מחשב נייח הוא הניידות שלו. אם אתם אומנים מופיעים או כאלה שמתניידים ממקום למקום עם הציוד אז מחשב נייד יהיה חובה.

מעבד חזק

ישנם גם שיקולים נוספים של תקציב וביצועים. אני אישית ממליץ לבחור במעבד אינטל, לפחות i5 (אתם מוזמנים לקרוא את הפוסט שלי על מעבדי אינטל) אך אם יש לכם כסף מומלץ i7, הן לנייד או לנייח. אני אישית רכשתי מחשב נייד ונייח עם מעבדי i7, שניהם משמשים אותי עבור הקלטות, הפקה ועיבודים.

זיכרון RAM

הזיכרון המינימלי המומלץ הוא 8GB עבור רוב תוכנות ההקלטה (קיובייס, אבלטון) אך אמליץ מאוד להצטייד בזיכרון של 16GB במיוחד אם תעבדו עם הרבה כלים וירטואליים (VST).

PC או MAC?

אם יש לכם שיקול אם לבחור ב-PC או MAC. אני אישית מעדיף לעבוד על PC עם מערכת הפעלה Windows 10, ישנה תאימות של כל התוכנות שאני משתמש, הפלאגינים והכלים וירטואליים. יש כאלו שיעדיפו את MAC, מומלץ לבדוק תאימות עם התוכנות איתם אתם מתכננים לעבוד לפני.

בחרו בכונן SSD לשקט מוחלט

מומלץ מאוד לבחור מחשב עם כונן SSD. כתבתי בעבר פוסט השוואה מקיף בין כונן SSD לבין כונני דיסק קשיח (HDD). עבור אולפן הקלטות ביתי כונן SSD הוא חובה. אל תתפשרו על נפח קטן ותקנו את הנפח המירבי שאפשרי בתקציב שלכם וזאת מניסיון.

ישנם פלאגינים וכלי נגינה וירטואליים (VST) ששוקלים יותר מ-50GB לכל ספריה!! כך שמומלץ לבחור בכונן של לפחות 512GB. אני בחרתי גם לרכוש שני כונני דיסק קשיח נוספים של 1TB ו-2TB שמהווים גיבוי לקבצים ואחסון לטווח הארוך.

לוח אם עם כמה שיותר חיבורים

בבחירה של לוח אם מומלץ לוודא כי קיימים כל החיבורים הנחוצים. עדיף כמה שיותר חיבורי USB ושימו לב שמדובר ב-USB 3 ו-USB 2. למה דווקא 2? מכיוון שלחלק מכרטיסי הקול יש אי תאימות עם גירסה 3. בנוסף עדיף לוח שיכלול גם חיבור FireWire שחלק מכרטיסי הקול כוללים במקום USB.

ציוד נלווה למחשב

עבור נוחות עדיף להוסיף עכבר ומקלדת אלחוטיים, מסך גדול או אפילו שני מסכים יהיו יעילים בעבודה עם תוכנות הקלטה. במקרה של מחשב נייב מומלץ מאוד להשקיע במארז מבודד ואיכותי שיבודד טוב את הרעש של המאווררים.

זהו הפרק הראשון במדריך שלי להקמת אולפן ביתי. בקרוב אכתוב פוסט המשך בו אשווה ואסביר בין תוכנות הקלטות שונות כחלק מסדרת הפוסטים בנושא. זכרו לעקוב אחרי בפייסבוק ולשתף את הפוסט לחברים.

נכתב על ידי:

יוסי אהרון

יוסי אהרון


5 תגובות על “המדריך להקמת אולפן ביתי ובחירת הציוד המתאים – חלק 1”

  1. האם כשאני רוכש מחשב לאולפן ביתי מבוסס מעבד דור שמיני I5 או I7 עם זיכרון RAM של 16GB. אני צריך לרכוש גם כרטיס מסך או שאני יכול לסמוך על המעבד הגרפי שבמעבד.

    1. תמונת פרופיל של יוסי אהרון
      יוסי אהרון

      החשיבות בכל עבודה עם הפקה של סאונד במחשב היא למעבד עצמו, אין צורך בכרטיס מסך נפרד. תוכל להסתמך על המעבד הגרפי שבמעבד.

  2. היי יש לי כרטיס קול של steniberg ur22
    ואני מנסה להקליט עם 2 מיקרופונים ביחד באינפוט1 מקליט לי ובאינפוט2 לא עובד
    אשמח לעזרה

    1. תמונת פרופיל של יוסי אהרון
      יוסי אהרון

      ניתן לבצע הקלטה בו זמנית של שני הערוצים עם כרטיס הקול שציינת. כנראה שיש משהו שלא מוגדר אצלך נכון בתוכנת ההקלטה בה אתה משתמש. בדוק שהניתוב של הערוצים והכניסות מוגדר נכון בהגדרות.

  3. תמונת פרופיל של בן פורת

    היכן אתה ממליץ לרנות מבחינת מחירים ומבחינת שרות.??
    אשמח לתשובה במייל
    תודה רבה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *


דילוג לתוכן