המדריך להקמת אולפן ביתי – חלק 2 – תוכנות

פורסם על ידי

בקטגוריה

זהו החלק השני של המדריך שלי להקמת אולפן ביתי. החלק הראשון עסק ברובו במחשב שהוא חלק מהציוד החשוב ביותר באולפן כיום. חלק זה יעסוק בתוכנות הקלטה.

תוכנת ההקלטה (באנגלית: Digital audio workstation ובקיצור: DAW) מהווה את הבסיס של האולפן שלנו במחשב. התוספים (פלאגינים) שנכללים בה אף מחליפים ציוד אולפן פיזי שבעבר היה מגושם ויקר כמו קומפרסור, אפקטים, ריוורב ועוד.

תוכנות ההקלטה אינם חינמיות ויש צורך לרכוש רישיון כדי להשתמש בהם. אני לא ממליץ להשתמש בתוכנות מעותקות באופן לא חוקי. אם ברצונכם להשתמש בתוכנה או בפלאגין, תקנו אותה. אם אתם רוצים לנסות אותה לפני, רוב יוצרי התוכנות מאפשרים לכם להוריד גירסת ניסיון לזמן מוגבל כדי לנסות את התוכנה שבסיומה תאלצו לרכוש אותה.

שני תוכנות שאני עובד איתם הם קיובייס (Cubase) ו-אבלטון לייב (Ableton Live). אני אוהב לעבוד עם שניהם שבכל אחת יש לי שימוש וסוג הקלטה שונה.

קיובייס – Cubase

קיובייס היא אחת מתוכנות ההקלטה הטובות ביותר הקיימות בשוק וגם המועדפת עלי. יש לי הכרות איתה מגירסאות קודמות עוד מלפני עשור עם גירסת SX2. תוכנת קיובייס הייתה הסטנדרט בישראל עבור רוב האולפנים המקצועיים ומצאתי אותה כתוכנה המושלמת עבור כל מה שמוזיקאי צריך. וגם לאחר 10 שנים, אני בוחר לעבוד עם קיובייס כתוכנת ההקלטות הטובה ביותר.

לאחרונה שדרגתי אל גירסת 8 שכוללת שיפורים מגירסאות קודמות. אבל היא עדיין לא נקייה מבאגים שפוגעות בעבודה השוטפת בתוכנה ובאמת מאכזב שלא נפתרו עד היום. אחד הבאגים הוא לאחר סגירה של קיובייס לאחר סיום העבודה בה, התוכנה קורסת. הבאג הזה היה קיים גם בגירסאות קודמות ועד עכשיו חברת סטיינברג לא דאגה לשחרר עדכון שיפתור את הבעיה. באג נוסף הוא בכפתור איפוס הפילטר של הרצועה.

אבלטון לייב – Ableton Live

אבלטון לייב היא תוכנה מעולה להפקה והקלטה של מוזיקה בזמן אמת. לאחרונה שדרגתי לאבלטון לייב 9 שנותנת לך את היכולת לעבוד לייב עם ממשק משתמש מעולה. באבלטון לייב ניתן להשתמש בכלים וירטואליים (VST) ועד כה התוכנה עבדה חלק ללא באגים כלשהם בניגוד לתוכנת קיובייס.

תוכנות נוספות

ישנם גם תוכנות נוספות כגון פרוטולס, FL Studio אבל אישית אין לי ניסיון רב איתם ולכן לא אוכל להמליץ או לגרוע בנושא אך אכתוב בכמה מילים על כל תוכנה.

תוכנת FL Studio (פרוטילופס לשעבר) מתאימה במיוחד ליוצרי מוזיקה אלקטרונית והיפ הופ. התכונה המרכזית שלה היא ביצירת לופים באמצעות תבנית שניתן להוסיף אליה סאונדים שונים וגם היא כוללת כמה פלאגינים מובנים לשם כך. ניתן להשתמש בכלים וירטואליים (VST). התוכנה פחות מיועדת להקלטות ואין בה את האפשרויות שתמצאו בקיובייס, היא יותר תתאים ליצירת לופים ועבודה עם Midi.

בתוכנת פרוטולס (ProTools) לרוב עושים שימוש במחשבי MAC למרות שיש לה גם גירסה ל-PC. זוהי תוכנת הקלטות מקצועית שמקבילה לקיובייס. אין לי ניסיון איתה כפי שציינתי, אני נוהג לעבוד בסביבת PC כך שמעולם לא עבדתי איתה.

באיזה תוכנה לבחור?

אני חושב שקיובייס היא תוכנת חובה בכל אולפן הקלטות. זה הדבר הבסיסי שצריך להיות בכל אולפן. אבלטון לייב תתאים למי שמבצע מוזיקה בלייב ואני בחרתי להוסיף ולרכוש גם. הכל תלוי במטרה שלכם ואיך אתם עושים שימוש בתוכנה. זו גם העדפה אישית לכן זה תלוי בכם.

ללמוד איך להשתמש בתוכנה

לאחר שבחרתם את התוכנה שברצונכם לעבוד איתה יקח לכם לא מעט זמן להכיר אותה ולדעת איך להשתמש בה. כדי ללמוד יש לכם אפשרות להירשם לקורס באחת המכללות או לקחת שיעורים ממורה פרטי. אם אתם כאלה שאוהבים ללמוד באופן עצמאי תוכלו לרכוש ספרים או ללמוד באמצעות הרשמה לקורס מקוון באינטרנט.

נכתב על ידי:

יוסי אהרון

יוסי אהרון


תגובה אחת על “המדריך להקמת אולפן ביתי – חלק 2 – תוכנות”

  1. תודה רבה על כל ההסברים,
    זה מאד חשוב,
    ומאד עזר לי,
    אני רציתי לפתוח אולפןוב"ה עשיתי זאת,
    אם מחשב עם מעבד i 7 ותוכנת קיובס ואני באמצע ללמוד,
    הייתי מאד רוצה ללמוד באופן עצמאי,
    איפה אני יכולה למצוא ספרים שמלמדים על התכנה?…….
    בתודה מראש,
    מ.ש

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *


דילוג לתוכן