האנטישמיות מתפשטת ברחבי העולם והשנאה רק גוברת – תתעוררו!

פורסם על ידי

בקטגוריה

עוד משחר ההיסטוריה הייתה שנאה, עוד לפני מלחמת העולם הראשונה שנאו יהודים, זה לא דבר חדש או מפתיע, תמיד היה קל להפוך את המיעוט לשעיר לעזאזל. קל למצוא "אשמים" ובנקודת מבט של השונאים הם מאמינים כי מלחמת השנאה הזאת תטיב עימם. כאשר המצב הכלכלי דועך ואנשים מאבדים את משרתם והאבטלה מגיעה לשיאה, כאשר אנשים לא יכולים לשלם משכנתאות ומאבדים את ביתם, החוסר אונים והדכדוך הזה גורם להם למצוא משהו שיניע אותם, הם מרגישים צורך למצוא את הגורם בדיעבד שגרם להם לסבל הזה. ואת מי יהיה קל להאשים? את המיעוט החלש שיהיה קל לבודד מהחברה, אם בגלל דת, מוצא אתני או צבע עור.

אנטישמיות ומוזיקה

עוד בעודי ילד חונכתי וגדלתי לקבל ולאהוב את האחר. הבדלי דת לא עשו הבדל עבורי. נחשפתי לנוצרים ומוסלמים בתקופת הילדות וזכורות לי תקופות טובות אליהם אני מתגעגע. היו כאן מוזיקאים גדולים ששיתפו פעולה אחד עם השני, היה אהבה, הערכה וכבוד ולצערי אלו דברים שכבר הלכו ודעכו. אני זוכר כמה כבוד אנשים רכשו אחד לשני וכמה תמימות וטוב לב היה ולצערי אני מרגיש כי התקופה הזאת כבר חלפה לה מזמן.

כיהודי שנחשף לקהילות זרות ונטמעתי בהם, לא כחלק מקבוצה, אלא כבודד, כאני עצמי, ללא משפחה או קהילה יהודית או אחרת וללא הסתרת זהותי כיהודי או כישראלי. חוויתי הישגים והוכחתי את הידע והכישרון שלי בתחומים שונים גם בתחום האינטרנט והמחשבים וגם כמוזיקאי ונגן בוזוקי. בתחום המחשבים האמת שלא הרגשתי מקופח, ההפך, עבדתי עם כל סוגי האנשים בחו"ל והיה שיתוף פעולה מעולה, אפילו יותר טוב משהיה בישראל. עבדתי ושיתפתי פעולה עם חברות, אנשי עסקים והיה טוב.

אבל במוזיקה זה שונה לגמרי כי כאן אנחנו מדברים על תרבות ואני לא מוזיקאי בינלאומי שמנגן ושר שירים באנגלית או כאלה שילכו לאירוויזיון. אני מוזיקאי שמנגן ושר בתרבות מסוימת, בשפה מסוימת וצריך לא רק את המוזיקאים שחיים בתרבות הזאת אלא גם את הקהל. אני מדבר כעת ספציפית על המוזיקה היוונית. הייחודיות וההתחברות העמוקה שלי במוזיקה היא כאשר אני מנגן ושר שירי רבטיקה ולאיקה ישנים שהיו נפוצים בשנות ה-60 ל-80 ביוון. בזה אני מוכר ובזה אני הטוב ביותר. אני יכול לאמר שמצד אחד זכיתי להערכה גדולה וכבוד על הכישרון, הבקיאות במוזיקה, בתרבות ובשפה אבל מצד שני גם קיבלתי מצד אנשים מסוימים מילים קשות וקיצוניות של שנאה על היותי יהודי.

בניגוד לתחומים אחרים, במוזיקה אמיתית לאנשים אין תחליף, כיום במוזיקה מסחרית כפי שאנחנו יכולים לראות, אם מוזיקאי, זמר או נגן יביע דעה שהיא לא במקום אפשר יהיה להחרים אותו, כי לא חסרים זמרים אחרים, הוא בסך הכל אחד מתוך עשרות אלפים אחרים. אבל בעבר במוזיקה קלאסית לדוגמה, לא היה אפשר להתעלם מאמן גדול. מוזיקאים יהודים הבינו באותה העת, שלא אפשרי להחרים יצירות של היוצרים הגדולים ביותר במוזיקה הקלאסית על אף דעותיהם ולמה? כי מוזיקה זו דרך חיים. מוזיקה זה לא כמו שהיום מחשיבים אותה למטרת בידור או הנאה. זה פשוט חלק מהחיים עבור מוזיקאים ולהחרים אמן כזה או אחר זה כמו שמוזיקאי ישכח שיש לו יד או רגל. אז בלתי אפשר להחרים את מוצרט וגם לא את בטהובן.

ואני יכול לאמר לכם שזה גם קרה בישראל, היה כאן את הקושי הזה גם ליהודים יוצאי ארצות ערב שלמרות המלחמות וכאבם לא יכלו לשנות את העובדה שאמן הוא אמן ומוזיקה אמיתית אי אפשר להכחיש או להתעלם. שום דבר לא יכול לשנות את העובדה הזאת. גם מכיוון הצד השני, יש מוסלמים שלא יכלו להכחיש את העובדה (וגם הרוב לא מכחישים) שהיו יהודים שהיו המוזיקאים הטובים ביותר ואף אחד לא יכול לשנות את ההיסטוריה הזאת כי עובדה זאת עובדה.

וכך בדיוק אני מרגיש היום, אם ירצו או לא, גם המוזיקאים בעלי הדעות הקיצוניות ביותר נגד יהודים ביוון יתעניינו להאזין למוזיקה שאני יוצר. אי אפשר להכחיש את זה שאני מוזיקאי ואף אחד לא יכול להתכחש לרמת הידע והבקיאות שלי במוזיקה היוונית. זו עובדה. לכן במוזיקה יש סוג של צדק, אם אתה מוזיקאי טוב, אתה תרוויח את התואר הזה לעד. שום דבר לא יכול לשנות עובדה.

שלא תטעו, צריך להגיב בחומרה לכל דעה אנטישמית או כזאת שמהווה הפליה או שנאה כלפי האחר. המלחין היווני הידוע מיקיס ת'אודוראקיס הביע דעות בשנים האחרונות כנגד ישראל וכנגד היהודים. הדעות האלה זכו לגינוי ובצדק. אבל מבחינת מוזיקה אי אפשר להעלים את יצירותיו, הוא זה שהלחין את "הבלדה על מאוטהאוזן" לשירים שחיבר המשורר יעקבוס קמבנליס שהיה ניצול שואה וכמו כן הלחין עשרות שירים לסטליוס קזנג'ידיס.

נקודת המבט שלי

אני ראיתי מקרוב מאוד את האנטישמיות ועברתי חוויות לא קלות. הכל התחיל בזמן המשבר הכלכלי הגדול של יוון. אז התחלתי להרגיש שמשהו מוזר קורה. זו הייתה כמו מלחמת הישרדות, חלק מהאנשים נהפכו לחיות ואחרים לקורבנות.

בעת משבר כלכלי, אנשים משתנים ונהפכים למשהו אחר. נראה שהם מנסים להאשים את האחר כי אין להם את מי להאשים. זה זעזע אותי. בשבילי זה לא מובן. הרי רק ברגע ששמעו שאני יהודי, אני נחשב משהו אחר? והיו פעמים שנאמר לי בצורה בוטה וישירה שחבל שאני לא נוצרי. היה חשוב לי להבין את הסיבה, למה אנשים יגיעו לחשוב כאלה דברים? הרי אני לא מהווה "איום" או חשש מכל בחינה שהיא עבורם. לא מבחינה כלכלית, לא מבחינה תרבותית או דתית, ההפך. אני מקדם את התרבות שלהם, לא מתכוון לשנות או להשפיע אליהם באיזה צורה שהיא. מבחינתי לא הייתה שום סיבה לכך.

אני יכול לאמר לכם בוודאות שלאנשים יש השפעה והסתה מהחינוך עוד מגיל צעיר. מטיפים מלמדים אותם שיהודים הם חמדנים ורשעים. סיפורי הקונספירציה משתנות מקהילה לקהילה אבל בכל המקרים היהודים מוצגים בהם כאנשים רעים מהם יש להיזהר. השנאה המופצת היא בלתי מובנת, לדוגמה, יצא לי לשמוע מיווני תיאורית קונספירציה שקיבל מאחד המטיפים במקום בו למד, שיהודים תכננו את מתקפת 9/11. מדובר בצעירים שעוברים שטיפת מוח ומוחדרים שנאה. יש כאלה שיסתירו זאת ויש כאלה שלא יחששו לדבר על כך באופן גלוי ולהביע את דעותיהם. אבל זה קיים בכל דת, לא רק בנצרות. בכל דת יש אנשים קיצוניים.

חוויתי אירועים לא קלים וספגתי מילים קשות על היותי יהודי אבל לעולם לא הגבתי בשנאה. אני חושב שאם אחזור שנים אחורה לאותם האירועים ואזכר, ניחנתי בסובלנות גדולה והתגובה שלי הייתה להבין מדוע זה קורה ולתת לצד השני להבין מדוע יש בו את השנאה הזאת. כדי לא להרגיש אי שיווין מסוים שהשנאה הזאת נובעת מהעובדה שאותם אנשים גדלו בעוני או ראו את משפחתם מאבדים את הונם ולא היה להם את מה שלי היה למרות שגם אני לא גדלתי כעשיר או ילד קצפת ועבדתי קשה כדי להגיע למי שאני היום.

תמיד עלה במחשבותיי, אולי ואפשר להראות לאחרים כי יש גם טוב בעולם. אפשר אולי לתקן אותם. לבחור בדרך סובלנית ולנסות ליצור שינוי. אני מאמין שאלוהים נתן לי סובלנות וזה דבר שצריך להעריך. אז אם אין זאת לצד השני, זו תכונה מבורכת שיש להשתמש בה.

הפעם הראשונה שהרגשתי תסיסה של אנטישמיות הייתה בעת שיא המשבר הכלכלי של יוון לאחר מכן בעת מבצע צוק איתן, היו תגובות חריפות נגד ישראל ונגד היהודים וכעת משום מה אני מרגיש זאת שוב. יש תסיסה חזקה של אנטישמיות ברחבי העולם.

הפתרון הוא לא לברוח. הפתרון הוא לא לשנוא. הפתרון הוא להבין. כיצד זה זה מתחיל וכיצד אפשר לפתור את זה. וצריך לפעול וכמה שיותר מהר! כי ככל שהשנאה מתפשטת כך יהיה קשה יותר לעצור את זה. אני לא מאמין בלשנות אנשים אבל להראות להם את הדרך הנכונה וההחלטה היא בידם. אם הם לא יבחרו בדרך הזאת אז הם גם ישאו בתוצאות שעלולות להופיע.

מה שיהודים בחו"ל ובמיוחד אנשי עסקים צריכים לדעת זה איך להתנהג ואיזה קו אדום לעולם לא לחצות. גם אם יצא לי להיפגע מיהודי בחו"ל, אפעל בחוכמה ולא אפיץ את השמועה שנפגעתי מיהודי או ישראלי כזה או אחר כי אני מודע לתגובות הצפויות ולאן זה יכול להוביל. ואני רואה בחומרה כאלה דברים, כי זהו כלל שאין לעבור אותו. במיוחד בחו"ל כשמדובר במיעוט, יהודי לעולם לא הולך נגד יהודי ובטח שלא משתמש באתניות או בדת לרעה.

ההתבטאות של טראמפ

אני לא יודע עד כמה "טרנדים" תקשורתיים יכולים להשפיע אבל נראה שקרה משהו לאחר האירועים בארה"ב וההפגנה שיצאה משליטה. אני רואה בקבוצות פייסבוק של מוזיקה ביוון פרסומים אנטישמיים עם סמלים נאציים. הזדעזעתי לקרוא את הדברים שנכתבו שם וכמובן שמיד הסרתי את עצמי מהקבוצות האלו.

משהו שוב קורה, יש שוב תסיסה של אנטישמיות ואני לא יודע מאיפה זה מגיע. אני לא ממהר להסיק מסקנות אבל טראמפ לא גינה כפי שהיה צריך היה לגנות את הניאו-נאצים בארה"ב. גם אם זו לא הייתה כוונתו, יש לו עדיין הזדמנות לחזור בעצמו על דבריו ולהיות מאוד ברור שאין מקום לניאו-נאצים לא בארה"ב ולא בכל מקום אחר בעולם.

אהבתי את התגובה של ארנולד שוורצנגר לטראמפ. בהחלט תגובה עניינית ומתאימה. הוא אמר לניאו-נאצים כי "אני יודע שלא נולדתם עם השקפות השנאה האלו. אף אחד לא. אבל האמת שאף פעם לא מאוחר לעשות את הבחירות ללמוד ולהבין שלכל בני האדם יש ערך שווה."

כל עוד זה לא מאוחר מידי, צריך לשנות אנשים לחשוב אחרת. השאלה כאן מי יותר חזק בשכנוע. כי מופעל לחץ והסתה חזקה. המטרה היא לא להלחם ולהפוך את כל העולם לאוייבים. המטרה היא לשנות את קו המחשבה הדפוק שלהם. להפוך אותם מניאו-נאצים לבני אדם. וזה מלחמה לכל דבר.

מה הולך ביוון ומה צריך לעשות

אתם רואים מה הולך בעולם. בספרד פיגוע הדריסה הנוראי, בארה"ב ההפגנות האנטישמיות. לא נרצה שזה גם יגיע ויתפשט ליוון. אני לא מתייחס אל תיירים כאינטרס כלכלי של מדינה למרות אכן אי אפשר להתכחש לעובדה שתיירות היא ללא ספק ענף כלכלי של כל מדינה והמטרה היא רווח כספי, כך העולם עובד. כן, יוון צריכה את המטיילים והם חלק מאינטרס כלכלי אבל זה הדדי, גם המטיילים רוצים לבקר בה. ולא חסר מקומות ובתי עסק שיכבדו ויקבלו באירוח חם מטיילים ישראלים.

בחדשות לאחרונה התפרסם מלון בשוויץ בו נכתב לאורחים ישראלים להתרחץ לפני הכניסה לבריכה. חברת בוקינג, החליטה לנקוט במעשה ולהשהות את אפשרות ביצוע ההזמנה למלון באתר האינטרנט שלהם. זה בהחלט צעד מבורך של החברה.

מנגד זאת, יש מקרים בהם תיירים לא צודקים, ספציפית למטיילים ישראלים על המטיילים לזכור כי יש לכבד את המקום בו הם מבקרים. שמעתי וראיתי מקרים בהם מטיילים ישראלים עברו על החוק ונעצרו, כאלה שגרמו נזק למלונות ואחרים שהתנהגו בחוצפה וחוסר כבוד. יש מקרים שאני עצמי חושב שצריך לנקוט בחומרה, לדוגמה ישראלי שהטריד מינית מישהי ביוון. לאחד כזה צריך לתת את מלוא חומרת העונש כי הוא מנצל את היותו תייר ועובר על החוק וחומר מכך פוגע באדם אחר. שלא תטעו, היותכם תיירים לא פותרת אתכם מעונש, אל תחשבו שתוכלו לחזור לארץ ככה בקלות, אלא ההפך, אתם תענשו בחומרה רבה וכך צריך להיות! ואני חושב שבחזרתם לארץ הם צריכים להיענש בשנית, לשלול מאותם אנשים את הזכות לצאת לחו"ל שוב. אבל זה קיים בכל סוגי אוכלוסיית העולם, לא בהכרח רק לישראלים, לכן אסור לנו להכליל את כל ישראל בסטטיסטיקה בגלל מיעוט של אנשים שמתנהגים בצורה לא הולמת.

כבעלים ומייסד של "העולם היווני", החזון הנוכחי והעתידי שלי לתת המלצות למקומות שתיירים התקבלו בהם בברכה ולדאוג שהכנסות התיירים יילכו למקומות הנכונים. אני בעד לפעול בגישה החיובית ולקדם בתי עסק ומקומות טובים עבור המטיילים הישראלים כך שאני דוגל בלתת המלצות חיוביות למקומות שצריכים לקבל זאת, ולא מתעסק בביקורות שליליות או הכפשות כלל. המטיילים הישראלים צריכים לבחור במקומות המומלצים על ידי הרוב והאתר שהקמתי בדיוק נותן את המענה והבמה לכך. כיום האינטרנט מהווה כלי השפעה מהיר ויעיל ואני בהחלט רואה שיש דרכים לשנות דברים. ההתמקדות שלי כרגע היא ביוון, אשמח אם תעזרו לי לעשות שינוי, הצטרפו לקבוצה "יוון והאיים" וצרפו את חבריכם.

מעבר לזה, אני פעיל ברשתות החברתיות ומעלה מודעות לבעיות וגורמים כאלה ואחרים שאני חושב צריך לעשות מעשה בהם, נושאים כמו אלו וגם כאלה הנוגעים להגנת הסביבה והטבע ועוד. המטרה של כולנו כבני אדם היא לתרום לעולם ולעשות מעשים טובים למען עתיד טוב יותר לנו, לעתיד ילדנו ולדורות הבאים באשר הם.

נכתב על ידי:

יוסי אהרון

יוסי אהרון


כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *


דילוג לתוכן