כיצד לאחסן ולשמור מוצרים אלקטרוניים כדי שיוכלו להמשיך לעבוד גם לאחר שנים

פורסם על ידי

בקטגוריה

כמה מכם מחזיקים במוצרים אלקטרוניים ישנים בין אם זה רדיו ישן שקיבלתם בירושה או קונסולת משחקים ישנה שברצונכם לשמור או אולי אתם אספנים שנוהגים לעשות זאת. כמישהו שעסק באלקטרוניקה בעבר, צברתי ידע וניסיון בתחום, בפוסט זה אתן טיפים כיצד לאחסן ולשמור על מוצרים אלקטרוניים כדי שיוכלו להמשיך לעבוד גם לאחר שנים.

פירוק החומרים הוא תהליך טבעי של הטבע ונמצא כמעט בכל דבר שאנו מחזיקים, אי אפשר למנוע זאת בסופו של דבר אבל אפשר לנקוט בפעולות שימנעו האצה של תהליך הבלאי של המוצרים. כמובן שיש תנאים שונים שמשפיעים כגון מזג האוויר, טמפרטורת החדר, לחות, חרקים, פטריות, עובש וגם נזקים פיזיים שעלולים להיגרם למוצר כתוצאה מחבלה או מכה.

הסירו סוללות לפני האחסון

במידה והמוצר האלקטרוני כולל סוללה וודאו כי הוסרה לפני האחסון של המוצר. ככלל, אם אתם לא משתמשים בפריט האלקטרוני ליותר משבוע, וודאו להסיר את הסוללה ממנו. סוללה שנשארת במכשיר האלקטרוני ומתחמצנת עלולה לגרום לקורוזיה ונזק רציני למעגל האלקטרוני. חומרי הסוללה עלולים גם לאכול את הפלסטיק או אפילו את כבלי החשמל הזעירים במכשיר.

ישנם סוללות שהם לא נשלפות ומולחמות אל הלוח האלקטרוני כדי לשמש כגיבוי חשמלי למעגל עבור שמירת זיכרון או מתח הנדרש כאשר המכשיר מנותק מחשמל. וודאו להסיר כל סוג של סוללה הקיים בלוח. בסופו של דבר כל סוללה עלולה לדלוף לאחר תקופה מסוימת.

הדבר גם נוגע למחשבים ניידים הכוללים סוללה נטענת מובנית בתוכם. אם הסוללה נמצאת בתוך מכסה פלסטיק, הסירו את הסוללה ושמרו את המכסה, אם תרצו להחליף לסוללה חדשה בעתיד.

הסירו קבלים מלוחות אלקטרוניים (או החליפו במידת הצורך)

בדיוק כמו סוללות, גם קבלים לא מחזיקים לזמן רב ועלולים לדלוף ואף להתפוצץ. אם הקבלים דולפים על גבי הלוח האלקטרוני הם עלולים לגרום לנזק ולצור קצרים בלתי אפשריים לתיקון. אם יש לכם מכשירים אלקטרוניים ישנים לפני עשור שתרצו להשתמש בהם אי פעם, מומלץ להסיר את הקבלים עוד לפני שנגרם להם נזק, יהיה אפשר להחליפם בעתיד בקבלים חדשים.

תוכלו לראות בוידיאו הבא איך קבל עלול להתפוצץ: (במקרה הזה בגלל מתח גבוה אבל זה עלול לקרות גם בגלל התיישנותו)

הימנעו מלחשוף את המוצרים לקרני השמש

פלסטיק אמנם נראה כחומר עמיד אך עם הזמן הוא מאבד מחוזקו ואף עובר תהליך התפרקות עד שהוא נשבר. כדי למנוע את האצת תהליך ההתפרקות, נסו להימנע לחלוטין מחשיפה של המוצר אל קרני השמש.

פלסטיק ישנה לרוב את צבעו לאחר שייחשף אל קרני האולטרה סגול (UV) וגם החמצן יגרמו לו להתפרק. קרני ה-UV לא בהכרח חייבים להיות מהשמש אלא גם ממנורת פלורסנט אז וודאו כי אתם מאחסנים את האקטרוניקה יקרת הערך שלכם במקום חשוך.

ישנו תערובת כימיכלית בשם רטרוברייט שמסוגלת להסיר את הדהייה בפלסטיק אבל יש האומרים כי תהליך זה מחליש יותר את הפלסטיק והופך אותו לשביר יותר. הפתרון הוא מניעה.

המנוע מחשיפה למים, לחות וחום

המנעו לחלוטין מלחשוף את המכשירים האלקטרוניים שלכם אל מים, לחות וחום קיצוני. לחות היא בעייתית מאוד כי היא עלולה לגרום לקורוזיה ובנוסף גם עובש. יהיה קשה מאוד להיפטר משניהם לכן חשוב מאוד למנוע זאת.

פריט אלקטרוני ישן שנפגם וכולל קורוזיה, עובש וחלודה
פריט אלקטרוני ישן שנפגם וכולל קורוזיה, עובש וחלודה

אם המכשיר האלקטרוני מוזנח התופעה עלולה להחמיר ואף להתפשט לאוויר ולהוות סכנה עבור האדם ובעיות בריאותיות כגון קשיי נשימה ובעיות במערכת העיכול. מומלץ לא להגיע למצב כזה.

המנעו משינויים תכופים בטמפרטורות קיצוניות של חום וקור. התכווצות והתרחבות החומרים לא תגרום טוב ועלולה להחלישם או לעיוותם.

אטמו חורים ופתחים

וודאי אחסנתם בעבר מארזי מחשב ישנים במחסן ולאחר שנים היה ניתן למצוא בתוכם אבק וקורי עכביש ואולי אם אוחסנו במקום לא אידיאלי גם חרקים. כל הגורמים האלה יכולים להזיק למעגל החשמלי ולרכיבים אחרים במכשיר החשמלי.

לדוגמה במארז מחשב, המאווררים עלולים להתקע בעוד שחרקים קטנים עלולים לגרום קצר במעגל החשמלי. לכן גם אם אתם מאחסנים את המכשיר האלקטרוני שלכם במקום מוצל, חשוך ויבש, חשוב לאטום אותו לחלוטין לפני האחסון שלו. בקרטון פחות מומלץ מכיוון שהוא נוטה לקבל עובש אם נחשף ללחות. וודאו גם כי שקיות פלסטיק הם עמידות לאורך זמן, רוב רובם לא יחזיקו לזמן ארוך ויתפוררו או גרוע מזאת יימסו ויידבקו למוצר.

הסירו או הפרידו גומיות

דבר נוסף שלא יחזיק להרבה זמן במיוחד בחום וטמפרטורה גבוהה הם גומיות. בדרך כלל כל מוצר חשמלי כולל גומיות בתחתית כדי שניתן להניח אותו בצורה יציבה. מומלץ להפריד את הגומיות ולאחסן אותם בנפרד. רוב הסיכויים שהם לא יחזיקו לזמן ארוך ועם הזמן עוברים תהליך פירוק שעלול לגרום להם להיות נמסים גם בטמפרטורת החדר.

במכשירי וידיאו או טייפ ישנים, ישנם גומיות זעירות המתוחות בין שני גלגלים. אם אתם מתכוונים לאחסן את אותם מוצרים אלקטרוניים לזמן רב, מומלץ מאוד להסיר אותם ובבוא העת שתרצו להשתמש בהם לשים גומיות חדשות.

טלוויזיה ישנה

צמצמו והמנעו מכניסה של אבק אל תוך המוצרים

כבר דיברנו על רוב הגורמים שלא טובים עבור המוצרים האלקטרוניים שלכם אבל אחד מהם הוא אבק. דרך ראשונית כפי שכבר ציינתי היא לאטום את המכשירים האלקטרוניים שאתם מאחסנים. גם לאלו שיקפידו בסופו של דבר יהיה כמות של אבק בתוך המכשיר, גם לדוגמה במארז המחשב הנוכחי שלכם.

אבק עלול לגרום נזק בלתי הפיך לרכיבים האלקטרוניים הפנימיים מכיון שהוא מכיל או סופח אליו חרקים ומזיקים קטנים שאנו אפילו לא רואים. וודאו לנקות את הפריטים מאבק ככל שאפשרי ורכשו ספריי של לחץ אוויר גבוהה ונקו את הרכיבים הפנימיים.

נכתב על ידי:

יוסי אהרון

יוסי אהרון


2 תגובות על “כיצד לאחסן ולשמור מוצרים אלקטרוניים כדי שיוכלו להמשיך לעבוד גם לאחר שנים”

  1. איפה אפשר למצוא גומיה קטנה שמתוחה בין מנוע חשמלי למנגנון פתיחת מגש במכשיר DVD?

    1. תמונת פרופיל של יוסי אהרון
      יוסי אהרון

      שלום איתן, גומיה כזאת תוכל להזמין מאליאקספרס דרך הקישור הבא: https://s.click.aliexpress.com/e/_DdhTG7z

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *


דילוג לתוכן