המדריך להקמת אולפן ביתי – חלק 4 – מוניטורים אולפניים

פורסם על ידי

בקטגוריה

החלק הרביעי של המדריך להקמת אולפן ביתי שיעסוק בבחירת מוניטורים אולפניים.

למה צריך מוניטורים אולפניים ומה ההבדל בינם לבין רמקולים "רגילים"?

תפקידם של מוניטורים אולפניים הוא להשמיע את הסאונד ללא תוספות כלשהם בעוד רמקולים אחרים (של מחשב או קולנוע ביתי) נועדו לתת דגש לתדרים מסוימים כדי להפיק סאונד מעודן יותר. המוניטורים האולפניים ייתנו סאונד טהור ככל הניתן כך שניתן לעבוד על היצירה שלאחר מכן תתנגן ברמקולים ומערכות סאונד אחרות וצריכה להישמע טוב בכולם.

גם אם ביצעתם את ההקלטה באמצעות אוזניות, המוניטורים האולפניים עדיין יהוו את החלק החשוב בשלב המיקס והמסטרינג כדי לקבל הענות מלאה לטווח תדרים רחב.

המוניטורים האולפניים הם חלק חשוב מאוד באולפן הביתי, מכיוון שדרכם אנו מקבלים את האינדיקציה על הסאונד שאנו מפיקים, לכן חשוב מאוד להשקיע בזוג איכותי.

שאלת התקציב

כמו בכל דבר אחר בחיים, על איכות משלמים וההחלטה בבחירת המוניטורים היא לרוב תקציבית. מוניטורים איכותיים יותר וממותגים יעלו הרבה יותר.

זוג מוניטורים איכותי ינוע בין 1,500 ל-3,000 ש"ח ויכול להגיע גם ל-5,000 ש"ח ומעלה. אין אלטרנטיבות חלופיות וגם אם תחליטו להתחיל בזוג מוניטורים של מותג זול בהמשך תבינו שאתם צריכים להשתדרג ויש הבדל משמעותי בין מוניטורים זולים לאיכותיים ויקרים.

מוניטורים אקטיביים מול פסיביים

מוניטורים פסיביים הם רק רמקולים לא מוגברים שדרוש מגבר חיצוני לפעילותם בעוד שמוניטורים אקטיביים כוללים מגבר מובנה בתוכם כך שאין צורך ברכישה או התעסקות בציוד נוסף להפעלתם ואלו הם המוניטורים המומלצים. גם במוניטרים אקטיביים תוכלו להיות בטוחים שהיצרן כבר התאים ותכנן במיוחד את המגבר שבתוכם לעבוד עם טווח התדרים של הרמקולים.

איזה גודל של מוניטורים לבחור

גודלם של המוניטורים נמדדים על ידי קוטר הוופר שלהם באינץ. חשוב לבחור את גודל המוניטורים בהתאם לגודל החדר המשמש כאולפן הביתי. בחירה שגויה תגרע מהיכולת שלהם לספק לנו את טווח התדרים שהם נועדו להפיק.

לרוב האולפנים הביתיים מוניטורים בגודל של 5 אינץ אמורים להתאים לגודל של חדר ממוצע המשמש כאולפן ביתי, לחדרים גדולים יותר מומלץ לבחור במוניטורים של 8 אינץ.

היתרון במוניטורים גדולים יותר שהם יכולים להפיק בס עמוק יותר. מוניטור של 8 אינץ יפיק יותר טוב את תדרי הבס מאשר מוניטור של 5 אינץ. אפשרי גם לבחור במוניטורים של 5 אינץ ולהוסיף להם סאבוופר.

השיקול האחר, הוא המקום שהם תופסים ושוב זה יהיה בהתאם לגודל החדר ולמקום שברשותכם. לא תרצו להתאכזב לגלות לאחר שרכשתם את המוניטורים שאין להם מספיק מקום בשולחן העבודה שלכם. ישנם מוניטורים באותו גודל אינץ אבל במעטפת קטנה יותר (בהתאם לייצרן), וודאו כי יש להם מקום מתאים עבורכם. זכרו שלמיקום שלהם יש חשיבות רבה וחשוב שהם ימוקמו באופן מסוים במקביל אל אוזנכם.

רוב המוניטורים האולפניים הפופולריים הם לטווח קרוב (Near Field) בגודל של 4-8 אינץ עד בינוני (Mid Field) בגודל של 8-10 אינץ.

סטנדים למוניטורים אולפניים

לא רק המיקום של המוניטורים הוא חשוב אלא גם היכן אנו מניחים אותם. בין אם שולחן העבודה או סטנדים. בעיקרון מומלץ מאוד להניחם על סטנדים מיוחדים, חשוב מאוד לא להתפשר בהם כי הם יכולים להשפיע הרבה על ביצועי המוניטורים. סטנדים איכותיים יהיו כבדים ויציבים. מחירם של סטנדים למוניטורים ינועו בין 190 ש"ח אל 500 ש"ח בהתאם לאיכותם.

אם החלטתם בכל זאת להניחם על שולחן העבודה מומלץ לרכוש ספוגי בידוד מיוחדים על יישבו המוניטורים, תוכלו לרכוש כאלה דרך איביי בדולרים בודדים ותתפלאו הם עושים פלאים.

מוניטורים אולפניים HS8מוניטורים אולפניים מומלצים

  • Yamaha HS8 – זוג מוניטורים איכותיים בקוטר 8 אינץ שנותנים תמורה טובה מאוד למחיר ועליהם אני ממליץ. נמכרים בסביבות 3,100 ש"ח בארץ. נמכרים גם בגדלים אחרים (דגם HS7 בגודל 6.5 אינץ – 2,780 ש"ח ודגם HS5 בגודל 5 אינץ – 2,180 ש"ח).
  • Adam A7X – נהפכו לסטנדרט בכל האולפנים המקצועיים ברחבי העולם. כל מוניטור בודד עולה בסביבות 4,000 ש"ח בארץ כך שלא כל אחד יכול להרשות לעצמו לקנות אותם. מוניטורים מקצועיים המיוצרים בגרמניה. מומלץ לבחור לבעלי התקציב המתאים.
  •  Samson Resolv SE5 – מוניטורים לתקציב קצת יותר נמוך. נמכרים בסביבות 1,500 ש"ח אבל אני יוכל לאמר מניסיון שהם הטובים ביותר שתוכלו למצוא בתקציב הזה. קיימים גם בגדלים אחרים (של 6 ו-8 אינץ).

ישנם מוניטורים אולפניים זולים יותר (של M-Audio לדוגמה) אבל כפי שאמרתי בתחילת הפוסט המוניטורים הם חלק משמעותי בהרכבת האולפן הביתי שאין לו פשרות, לכן מומלץ להגדיל את התקציב ולבחור במוניטורים איכותיים יותר במיוחד אלו שהמלצתי עליהם.

נכתב על ידי:

יוסי אהרון

יוסי אהרון


כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *


דילוג לתוכן