סקירת קירור מומלץ למעבד Arctic Freezer 34 eSports DUO

פורסם על ידי

בקטגוריה

ככל שהמעבד יהיה עוצמתי יותר כך הוא נוטה להתחמם יותר ולכן צריך קירור איכותי שיוכל לקרר אותו ולשמור על טמפרטורת עבודה אופטימלית גם בזמן מאמץ.

ה-Arctic Freezer 34 eSports DUO הוא קירור בעל שני מאווררים המתאים למעבדים שונים של אינטל ו-AMD. בפוסט זה אערוך לו סקירה מקיפה, אציג את ביצועי הקירור שלו ואשווה בינו לבין המאוורר Laminar RM1 שמגיע יחד עם המעבדים של אינטל בתצורת Box.

לפני שנתחיל בסקירה, כמה מילים על החברה. ארקטיק (Arctic) היא חברה שוויצרית שנוסדה בשנת 2001 העוסקת בתחום פתרונות קירור למחשבים נייחים וכיום נחשבת לחברה המובילה והפופולארית בתחום. יש לה מגוון פתרונות קירור למעבדים וגם מאווררים למארזים. היא ידועה במיוחד בזכות המאווררים השקטים שלה.

פתיחת קופסה ותכולתה

הקופסה מציגה את תמונת גוף הקירור. מצוין עליה שיש לקירור זה 10 שנות אחריות. בצד הקופסה ניתן לראות מפרט טכני של הקירור, המידות ואת חלקיו השונים ופירוט הרכיבים.

בצד האחורי של הקופסה ניתן לראות השוואה של הטמפרטורה שהקירור מספק לעומת קירור אחר. בהשוואה ה-eSports 34 DUO סיפק טמפרטורה של 56.2 מעלות צלסיוס לעומת 58.2 מעלות בדגם eSports 33 הקודם שלהם ו-75.6 מעלות צלסיוס בהשוואה לקירור המגיע עם מעבדי AMD, בהחלט נראה נתון מרשים.

כמובן שזו רק השוואה ספציפית שיש לה הרבה גורמים ולא ניתן להסיק מכך כיצד הקירור יעבוד בפועל לכן אני הולך לבדוק זאת ולשתף איתכם בתוצאות.

קירור למעבד Arctic Freezer eSports 34 DUO

באריזה נוכל לראות כרטיס קטן עם קוד QR לסריקה עבור מדריך ההתקנה, נחמד שהם חשבו לחסוך בהדפסה של מדריך פיזי וכשמדובר במאות אלפי יחידות אז יש לכך השפעה משמעותית לסביבה וגם חיסכון בעלות הייצור שתאפשר להוריד את המחיר אבל אני לא מבין מדוע הם עדיין בחרו לצרף כרטיס במקום פשוט להדפיס את קוד הסריקה על האריזה, יותר הגיוני ויעיל.

הקירור מגיע יחד עם מזרק קטן עם 0.8 גרם של משחה טרמית MX-4 של ארקטיק שהיא משחה מעולה ומוכרת. היא לא מבוססת על תחמוצות מתכת או מתכת נוזלית והיא לא מוליכה חשמל כך שאין מה לדאוג מפני קצר או קורוזיה. היא יעילה ל-8 שנים, אפשר לאמר שתחזיק עד לסוף חייו של המחשב. אגב, 100 גרם של המשחה הזאת עולים יותר מ-300 ש"ח.

פירוט תכולת האריזה

  • כרטיס עם קוד QR לסריקה עבור מדריך ההתקנה
  • 2 x ברגים
  • 4 x ברגי אום לתושבת
  • ברגי תושבת עבור מעבדים שונים
  • משחה תרמית MX-4 קטנה (0.8 גרם)
  • לוח מתכת אחורי עבור גוף הקירור
  • 2 x חיבורי תושבת
  • קליפסים עבור חיבור המאווררים לגוף הקירור
  • 4 x מפרידי גומי לתושבת הקירור

גוף הקירור והמאווררים

בקירור זה (דגם ה-DUO) בחרה ארקטיק לשים שני מאוורים מסוג BioniX P120 בגודל 120 מ"מ עם מהירות סיבוב המתחילה ב-200 סל"ד ומהירות מקסימלית של 2100 סל"ד. המאווררים כוללים תכונה מיוחדת על פי החברה שמרכזת את יציאת האוויר למרכז המאוורר ובכך מגבירה את יעילות הקירור.

בנוסף כבעלי מסב נוזלי דינמי (FDB) הם מאווררים שקטים שצורכים פחות חשמל (0.13 אמפר, 1.56W וואט) ועם פחות ויברציה בעת פעולה בהשוואה למאווררים אחרים של חברות אחרות. המאווררים ניתנים לרכישה גם בנפרד להוספה למארז, להורדת הטמפרטורה בפנים המארז.

המאווררים מגיעים בעיצוב מודרני וחדשני. שילוב הצבע האדום הבוהק על גבי הרקע השחור נותן לו מראה ספורטיבי וביצועי.

המאווררים מתחברים ללוח אם באמצעות חיבור 4 פינים סטנדרטי יחיד כך שאין צורך במתאם או בחיבור נוסף של מאוורר בלוח האם כפי שלפעמים ניתן לראות במאווררי קירור מסוימים. שניהם נשלטים בו זמנית על ידי לוח האם ועובדים יחדיו במהירות בה הוגדרו.

הקירור מגיע במספר צבעים: אדום, לבן, אפור, צהוב, ירוק וגם אפור-לבן שיתאים לאלו שבחרו במארז וחלקים לבנים. בארץ קשה להשיג את הקירור הזה והוא זמין לרוב בצבע אדום-שחור או לבן-שחור. הדגם אותו אסקור הוא אדום-שחור ובחרתי בו כי הוא מתאים למארז שברשותי וגם כי לא היו לי הרבה אפשרויות מבחינת הזמינות במלאי.

הקירור לא כולל תאורת RGB וטוב שכך, אני העדפתי זאת. למי שעדיין מעוניין בקירור עם תאורת RGB יכול לרכוש את הדגם החדש שלהם Arctic Freezer 50 בו ניתן לשלוט בתאורה דרך לוח האם ואפילו יש דגם נוסף עם בקר תאורה נפרד שמגיע יחד עם שלט ומאפשר לשלוט בצבעי התאורה דרכו.

הספק התרמי המרבי שמסוגל גוף הקירור הזה הוא עד 210W, לקירור אוויר מדובר בנתון די מרשים ועוד במיוחד במחיר בו הוא נמכר. הקירור בהחלט יתאים למעבדי i5 ו-i7 של אינטל. עבור i9 הייתי ממליץ כבר ללכת על קירור מים עם רדיאטור (AIO).

הדגם עם המאוורר היחיד (eSports 34 Single) מסוגל להספק קירור של 200W על פי החברה כך שההפרש ביניהם הוא לא גדול ויהיה מדובר על הבדל של 2-3 מעלות מטה לדגם עם המאוורר הנוסף אך יהיה משמעותי יותר במקרים מסוימים בהם לדוגמה אין מאוורר אחורי להוציא את האוויר החם מחוץ למארז.

גוף הקירור עשוי מ-4 צינורות נחושת מעוקלות בעובי של 6 מ"מ המתחברות אל 54 צלעות קירור מאלומיניום הצבועות בשחור. בבסיס הקירור הנחושת חשופה למעבר חום מקסימלי בין המעבד אל גוף הקירור.

הקירור בגובה של 157 מ"מ, ברוחב של 124 מ"מ ובעומק של 103 מ"מ. הוא בגודל אידיאלי גם עבור מארזים לא רחבים, לוחות אם קטנים ומציע מרווח מספק לכרטיסי זיכרונות קצת גבוהים כך שלא אמורה להיות בעיה של אי תאימות ברוב המקרים.

פרט נוסף שלא כולם חושבים עליו הוא המרווח בין גוף הקירור לכרטיס המסך, גופי קירור מסוימים מקשים על התקנה או הוצאה של כרטיס מסך ועם גוף קירור זה יש מרווח של כ-24 מ"מ ביניהם שזה מעולה.

ביצועי הקירור

את הקירור התקנתי במארז Antec NX260 אותו סקרתי בפוסט הקודם עם מעבד i5-12600 הדור החדש של אינטל. הקירור הקודם היה המאוורר שמגיע יחד עם המעבד, Laminar RM1 ואציג בסקירה זו את ההשוואה של ביצועי הקירור אליו.

עם הקירור של אינטל, הטמפרטורות במצב מנוחה עמדו על 34 מעלות צלסיוס ובזמן מאמץ הגיעו על 83 מעלות צלסיוס תוך שהמאוורר פועל במלוא המהירות שלו ומשמיע רעש של שואב אבק.

עם הקירור של ארקטיק הטמפטרטורות עמדו במצב מנוחה על 23 מעלות בעוד בשזמן מאמץ מלא של המעבד לא עברו את המקסימום של 61 מעלות, בהחלט קירור שעושה את העבודה ואפילו מעבר.

לסיכום

ה-eSports Freezer 34 DUO הוא קירור נפלא ואמליץ לבחור בו עבור מעבדי אינטל במיוחד למעבדי i5 ו-i7 בסדרה החדשה ולמעבדי AMD. וודאו כי יש לכם את התושבת המתאימה עבור המעבד שברשותכם.

מדובר בקירור מעולה בעיצוב מודרני וחדשני שעושה את עבודתו ומאפשר למעבד לתת את מלוא ביצועיו ועדיין לשמור על טמפרטורה אופטימלית ותקינה לעבודה. המאווררים שלו גם שקטים מאוד גם בזמן 100% מאמץ של המעבד, במיוחד בהשוואה לקירור של אינטל.

המחיר אטרקטיבי בהשוואה למאווררי קירור אחרים עם שני מאווררים ולהספק הקירור שהוא מציע. גם גודלו של גוף הקירור מתאים כמעט לכל מארז ולוח אם ויש מרווח מספק לכרטיסי הזכרונות כך שאין בעיית תאימות.

מבחינת חסרונות, אני באמת לא מוצא חסרון לציין אבל אולי משתמשים מסוימים יתאכזבו שאין בו תאורת RGB. הדגם החדש Arctic Freezer 50 כולל תאורת RGB מובנית בגוף הקירור וגם גוף קירור זה כבר מגיע יחד עם התושבת החדשה עבור מעבדי אינטל החדשים. יש גם את הדגם כולל בקר התאורה המגיע יחד עם שלט. אפשרות נוספת היא להחליף את המאווררים במאווררי RGB של Arctic.

נכתב על ידי:

יוסי אהרון

יוסי אהרון


כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *


דילוג לתוכן