המדריך להקמת אולפן ביתי – חלק 3 – בחירת כרטיס קול

פורסם על ידי

בקטגוריה

זהו החלק השלישי של המדריך שלי להקמת אולפן ביתי. החלק הזה יעסוק בבחירת כרטיס הקול, שהוא החלק החשוב לאחר המחשב בעיבוד האותות האנלוגיים והפיכתם לאותות דיגיטליים.

למה יש צורך בכרטיס קול מעבר לזה הכלול במחשב?

כרטיס הקול המובנה בלוח האם נועד להשמעת מוזיקה וסאונד מהמחשב אבל לא להקלטת ולהפקת מוזיקה במחשב. לכרטיסי הקול האלה יש חיבורים המתאימים למיקרופון ורמקולים בסיסיים. הפקה בכרטיסי קול אלה תהיה בלתי אפשרית ותהיה מלווה ברעשים, סאונד ירוד, ועכבה (דיליי).

תפקיד כרטיס הקול הוא להעביר את האותות האנלוגיים לאותות דיגיטליים ולהפך לכן כרטיסים איכותיים יפיקו סאונד איכותי ויציב יותר מכרטיסי קול זולים.

פרט ראשוני שחשוב לבחון הוא תאימות כרטיס הקול עם המחשב, מערכת ההפעלה ותוכנת ההקלטה שבה אתם תשתמשו.

USB או FireWire?

ישנם מספר חיבורים אפשריים לכרטיס הקול:

  • USB – בעבר היה חיבור איטי לעומת החיבורים האחרים אך עם בואו של USB2.0 ולאחריו USB3.0 ו-3.1 הוא השלים את הפער עם שאר החיבורים וכיום נחשב לתקן מהיר ויציב.
  • FireWire – בעבר היה חיבור פופולארי לכרטיסי קול איכותיים והציע תקן העברה מהירה יותר מה-USB. כיום פחות נפוץ ופחוץ נמצא בשימוש.
  • Thunderbolt – תקן חדש יחסית שנהפך להיות נפוץ בממשקי האודיו וגם בדגמי פרימיום של המחשבים הניידים החדשים ובמיוחד במחשבי MAC. לתקן זה עדיפות על שני התקנים הקודמים ביציבות ובמהירות העברת הנתונים.
  • PCIE – חיבור ישן וותיק של כרטיסי הקול הישנים ונעשה בו שימוש בכרטיסי קול עוצמתיים שמתווספים לתוך מארז המחשב בדיוק כמו הכרטיסים הגרפיים.

שקלו את בחירת סוג החיבור של כרטיס הקול על פי תאימות למחשב הנוכחי איתו אתם עובדים וגם תוודאו כי התקן עדיין נפוץ כדי שאם תשדרגו את המחשב אי פעם עדיין תוכלו לעשות שימוש בכרטיס הקול.

איכות הקלטה

מומלץ מאוד לבחור כרטיס קול המסוגל להקליט ברזולוציה של לפחות 24bit ו-96khz כאשר ההמלצה שלי היא על 24bit/192kHz. בשום אופן אל תסתפקו בכרטיס קול של 16bit, תוכלו להשוות אותו אל הכרטיס הקול המובנה במחשב שלכם. אלו כרטיסים זולים שלא מתאימים להפקה מקצועית.

מספר הכניסות / יציאות

ככל שיש לכרטיס יותר כניסות כך תוכלו לחבר אליו ולהקליט איתו מספר כלי נגינה או מיקרופונים בו זמנית. בדרך כלל כל כניסה של הכרטיס מהווה ערוץ הקלטה נפרד. הכרטיסים הבסיסים יכללו כניסה אחת או שני כניסות, בעוד שכרטיסים יקרים יותר יכללו 4 כניסות ויותר.

זה גם תלוי בסוג ההקלטה שאתם מבצעים, עבור שירה יש צורך בכניסה בודדת עבור מיקרופון אבל אם אתם מקליטים שני זמרים בו זמנית אז יהיה לכם צורך בשני כניסות שיקליטו על שני ערוצים במקביל.

בהקלטת גיטרה תיתכן טכניקת הקלטה עם שני מיקרופונים בו זמנית כך שגם במקרה הזה יהיה צורך בשני כניסות.

אני אישית ממליץ לרכוש כרטיס קול עם לפחות שני כניסות המאפשר הקלטה של שני הערוצים בו זמנית.

חשוב מאוד שתהיה יציאה נפרדת לאוזניות ותכלול גם כפתור לשליטה בווליום.

סוג הכניסות וכוח פאנטום

ישנם מספר סוגי כניסות ביניהם: כניסות מיקרופון,המאפשרות לחבר מיקרופון או כלי נגינה וכניסות Line רגילות ללא קדם מגבר המשמשות ככניסות לחיבור מיקסר או pre-amp כדי לחבר מיקרופון נוסף.

שימו לב שעבור מיקרופון קונדנסר נדרש כוח פאנטום (Phantom Power) של 48v, מתח חשמלי הנחוץ לפעולת המיקרופון. וודאו שהכרטיס ברשותכם כולל תכונה זו.

חיבור מידי (Midi)

חיבורי מידי (Midi) הם גם חשובים לחיבור מקלדות השליטה או הקלידים שברשותכם. צריכים להיות שני חיבורים, האחד Midi in, שמקבל את אותות המידי ממקלדת השליטה והשני Midi out, ששולח אותות מידי מתוכנת ההקלטה אל הכלי שברשותכם, לדוגמה במקרה של קלידים, הם יוכלו לקבל פקודות מידי מהמחשב.

רוב מקלדות השליטה כיום כוללות חיבור USB המאפשר חיבור ישיר למחשב ללא צורך בחיבור אל כרטיס הקול.

עכבה

עכבה (או Latency) באנגלית היא כמות הזמן של העיכוב בסאונד ברגע שהוא נשלח עד לרגע שהוא מושמע. כרטיסי קול זולים יהיו בעל עכבה גדולה ונשמע את הסאונד באיחור של כמה שניות, משמע, בלתי יהיה אפשרי לעשות שימוש בכרטיס לצורך הפקת מוזיקה. כלל שהכרטיס יקר ואיכותי יותר הוא יציע עכבה נמוכה יותר.

בדרך כלל במסך ההגדרות של כרטיסי הקול בדרגה הבינונית, יהיה אפשר לבחור בעכבה נמוכה מאוד אך זה יגרום לרעשים וקליקים לכן האפשרות היחידה תהיה לאזן בין השניים ולאפשר עכבה נמוכה ככל האפשר שלא תגרום לבעיות.

תאימות תוכנה ודרייבר עדכני

אחד הדברים החשובים הוא יציבות הדרייבר של כרטיס הקול למחשב, ישנם כרטיסי קול עם ממשק חיצוני טוב ורכיבים טובים אך הדרייבר לא יציב וגורם לקריסה, רעשי סאונד ועוד.

תכונות נוספות

תכונה חשובה בכרטיס הקול היא Direct Monitoring, שמאפשרת להאזין למיקרופון או לכלים האחרים המחוברים אל כרטיס הקול ללא עכבה כלל. זו תכונה חשובה מאוד. בבכרטיסים איכותיים, בדרך כלל תהיה אפשרות גם לאזן בין העוצמה של הסאונד הנשלח מהמחשב לבין זה שמגיע מכלי הנגינה והמיקרופונים.

ניידות וגודל הכרטיס

אם אתם מוזיקאים או מפיקים שחשובה להם הניידות וודאו כי כרטיס הקול הוא קומפקטי ולא מסורבל לנשיאה. שימו לב כי ישנם כרטיסים שלא דורשים שנאי אלא לוקחים את מתח החשמל מחיבור ה-USB, בעוד שיש כאלה שזקוקים גם לשנאי בנוסף לזה.

כרטיס קול מומלץ וכאלה שלא

היה לי ניסיון עם הרבה כרטיסי קול עד כה מהזולים עד ליקרים ואיכותיים יותר. אני אישית אוהב את כרטיסי הקול של סטיינברג, היצרנית של תוכנת ההפקה הפופולארית קיובייס. אך קחו בחשבון שאף כרטיס לא חף מבעיות. לכל אחד יש חסרון ויתרון בהתאם לדרישות ואופי ההקלטה שלכם.

הדגם הבסיסי שהם מציעים הוא UR22 והדגם החדש המחליף אותו הוא UR22MK2, אותו גם רכשתי. להקלטה של גיטרות, בס וכלי מיתר אחרים כמו בוזוקי, אני ממליץ לבחור ב-UR242 הכולל גם DSP ולבעלי תקציב גדול יותר הייתי ממליץ לבחור ב-UR-44 המציע ארבעה חיבורים מוגברים.

כרטיסי קול יקרים יותר כוללים את Apollo שהם כרטיסים ברמה גבוהה הכוללים יחידת עיבוד נפרדת שלא מעמיסה כלל על כוח העיבוד של המחשב. כרטיסים איכותיים ומומלצים מאוד אך גם יקרים.

ללקסיקון יש כרטיסי קול ברמה בינונית, סדרה הנקראת Lexicon I-O, שמציעה כרטיסים טובים אך מעט יקרים המתהדרים בעיצוב נחמד. לפעמים יש בעיות תאימות עם הדרייברים שלהם אבל זה יכול לקרות בכל כרטיס קול.

בכרטיסי קול הזולים יש את סדרת לקסיקון, בזמנו לפני 10 שנים היה מדובר בכרטיס סביר להשוואה לכרטיסי הקול האחרים, לי היה את הדגם הייצור השני של Lexicon Omega, הכרטיס היקר ביותר בסדרת הכרטיסים שלהם בזמנו. היה לו 4 כניסות, חיבורי Midi, אוזניות וכל מה שרציתם בכרטיס אחד. עם הזמן הדרייברים שלו התחילו להיות לא יציבים וכעת נראה שחברת לקסיקון הפסיקה לייצר ולתת תמיכה לכרטיס. להפתעתי, כרטיס זה עדיין נמכר בחנויות בישראל.כרטיס קול Focusrite Scarlett Solo

למי שמזמין באיביי יש את כרטיס Scarlett Solo של Focusrite אותו תוכלו להזמין עבור 100 דולר בלבד (פחות מ-400 ש"ח) והוא אמור להספיק לכל מי שמתחיל עם סאונד והפקה. כרטיס איכותי ברמת הכרטיסים הזולים. ואתם מקבלים גם מיקרופון חינם. מחיר אטרקטיבי מאוד.

נכתב על ידי:

יוסי אהרון

יוסי אהרון


תגובה אחת על “המדריך להקמת אולפן ביתי – חלק 3 – בחירת כרטיס קול”

  1. מאמר יפה ומסודר.
    היה מאוד נחמד אם הייתה סקירה מעמיקה וחלוקה לפי תקציב של כרטיסי קול והתאמה לזמר/נגן. בקיצור אשמח להמלצות לכרטיס קול..

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *


דילוג לתוכן